A co klasikové?
Je zjevné, že v soustavě výrobních vztahů první historické vývojové formy socialismu
neplatil Engelsův předpoklad, že "jakmile se společnost ujme držení výrobních prostředků a
použije jich v bezprostředním zespolečenštění k výrobě, stává se práce každého jednotlivce,
byť byl její specificky užitečný charakter seberůznější, předem a přímo společenskou prací."
36
(A proto i když se například zdá, že by kupříkladu v oblasti železniční dopravy měl být
vzhledem k její povaze hierarchicky uspořádané oblasti ekonomiky s dominujícími
vertikálními organizačními vazbami a z hlediska organizačně technické dělby práce
nejefektivnějším systém centralistického plánovitého řízení, nestávala se ani zde příkazově
administrativní řídící činnost v předlistopadovém socialismu samočinně nositelem
celospolečenské vlastnické funkce - už vzhledem ke skutečnosti, že fungování železniční
dopravy přímo a bezprostředně záviselo na výsledcích práce těžkého průmyslu a strojírenství,
kde se přímo a bezprostředně projevovaly objektivní systémové slabiny reálného socialismu -
, která zůstávala rozptýlena a utopena ve, jak jsme již několikrát zmiňovali, velice složité,
horizontálně a vertikálně organizované a velmi nedokonale sladěné a provázané soustavě
dílčích a částečných vlastnických funkcí a rolí, které ztělesňovaly jednotlivé složky řídícího
aparátu). Engels byl v polemice s názory Evžena Dühringa nucen do jisté míry zjednodušit
výklad marxistické pracovní teorie hodnoty a ztotožnil tak vymezení hodnoty zboží jako
množství společensky nutné a uznané práce s vymezením hodnoty zboží jako pracovní doby
společensky nutné k jeho výrobě. 37 Friedrich Engels jednal zajisté v dobrém úmyslu a tato
redukce společensky nutné práce na společensky nutnou pracovní dobu se zdá být na první
pohled samozřejmá a logická. Problém ovšem vzniká dále, kde Engels hovoří o tom, že
v socialismu, kdy, jak jsem již zmínil, má mít každá jednotlivá živá a konkrétní práce přímo a
bezprostředně společenský charakter, množství společenské práce vězící v každém výrobku se
již nemusí zjišťovat oklikou skrze přeměnu výrobku v peníze a peněz ve výrobek a produkty
práce již nemají být zbožím a nemají mít hodnotu, takže lidé v socialistické společnosti budou
údajně moci "jednoduše vypočítat, kolik pracovních hodin vězí v parním stroji, v hektolitru
pšenice poslední sklizně, ve stu čtverečních metrů sukna určité jakosti" atd. a na tom základě i
"zpracovat výrobní plán hospodářského rozvoje společnosti", který dovolí stanovit, kolik
bude společnost potřebovat k produkci jakéhokoliv výrobku výrobních prostředků a
pracovních sil. 38
V Engelsově době by tyto zdánlivě "jednoduché výpočty" musel vykonávat nějaký úřad,
třebas v podobě jakési ústřední plánovací komise. V dnešní doby by množství společensky
nutné práce také samozřejmě nemusel určovat živelně fungující trh, nýbrž pracovní dobu
společensky nezbytnou k produkci výrobku by mohl vypočítávat nějaký "superpočítač",
jakýsi "centrální kybernetický mozek lidstva". Lze souhlasit s tím, že již dnešní počítačové
informační technologie by mohly takový úkol zvládnout a vytvořit celoplanetární systém
plánovitého řízení hospodářského rozvoje - "kybernetický socialismus". Položme si však
provokativní otázku: stala by v takovém případě jednotlivá či kolektivní živá a konkrétní
práce opravdu přímo a bezprostředně společenskou? Vtip je právě v tom, že nikoli! A to ze
zcela prostinkého důvodu: pracovní činnost sebemodernějších počítačů nemůže nahradit
lidskou vlastnickou společenskou praxi - které se lidé musejí učit; masy pracujících si musejí
klopotně, metodou pokusů a omylů osvojovat profesi, kterou za tisíce let existence
vykořisťovatelských systémů "zapomněly": totiž profesi rozumného a zodpovědného
spoluvlastníka světa, v němž žijí, jelikož žádný jiný svět k mání není. Konkrétní živá práce by
stále zůstala "abstraktně jednostranná", její společenská povaha by nadále byla odcizená a
neautentická, nestala by se ani o atom společenštější, neboť vlastnická praxe by se nadále
kladla jako "nepráce" v abstraktním protikladu vůči práci utvářené jako "nevlastnictví", a to i
v případě, že by všichni členové společnosti byli formálně právně spoluvlastníky výrobních
prostředků a všichni by se stali pracovníky: soukromé vlastnictví by totiž nebylo ještě
překonáno, nýbrž by stalo všeobecným v "hrubém", rovnostářském komunismu, jenž "chce
zničit všechno, co není s to být jako soukromé vlastnictví drženo všemi."
39 Všechny metody
řízení a hospodaření, jež usilují o nahrazení tržní ekonomiky administrativně přídělovým
hospodářstvím, třebas prostřednictvím praktické realizace organizačně technické stránky
systému plánovitého řízení pomocí nejmodernějších superpočítačů, jak se to snaží navrhovat
model tak zvaného "kybernetického" socialismu, vedou totiž objektivně - ať jsou motivy a
cíle jejich tvůrců sebevíce mravně ušlechtilé - ke zformování systému, v němž dělba práce
dává určité společenské třídě (či "polotřídě") privilegované společenské postavení a zároveň ji
připoutává k lokálně omezené vlastnické praxi, k neúplně a nedokonale společenskému
přivlastňování, čímž se tento systém a tato společenská vrstva se zvláštní vlastnickou rolí
stávají ztělesněním a zosobněním slepé uličky historického vývoje lidské společnosti, v níž se
odcizení lidské práce historicky nepřekonává, nýbrž naopak zvěčňuje. Právě historická
zkušenost reálného socialismu názorně dokládá, že pokřivování hodnotových vztahů vůbec
nepřibližuje praktické uskutečnění ideálu sociální rovnosti, překonání tradiční profesně
zaměstnanecké a třídně sociální dělby práce. Friedrichu Engelsovi nelze samozřejmě klást za
vinu, že by byl přímým a bezprostředním předchůdcem ideologie a politiky stalinismu, ovšem
myšlenky o tom, že socialistický výrobní způsob bude moci "rychle a jednoduše" vyjadřovat
množství ve výrobcích zpředmětněné společensky nutné práce, tedy nikoli pouze v relativní
míře peněžního zboží, nýbrž v jeho absolutní míře, v čase, - mohly být zneužity pro
byrokratické deformace teorie a praxe výstavby reálného socialismu.
Karel Marx vždy prohlašoval, že jelikož se zabývá zkoumáním vývojových zákonitostí
kapitalistického způsobu výroby, nemíní vytvářet žádné složité pojmové konstrukce
utopických vizí o strukturně systémovém uspořádání a fungování budoucí socialistické
společnosti, a tak se mohou stoupenci dialektickomaterialistického pojetí logiky zákonitostí
třídního boje, jak se alespoň zdá, oprávněně domnívat, že autor "Kapitálu" a "Kritiky
Gothajského programu" nikdy nepochyboval o tom, že ve vlastnické struktuře budoucích
socialistických výrobních vztahů bude vlastnická funkce a role pracovníků řídícího aparátu
vždy dílčí a podřízenou složkou reálně celospolečensky dominující a integrující vlastnické
subjektivity dělnické třídy, neboť jediný model socialismu, jehož byl Marx za svého života
očitým svědkem, byl "revoluční emancipační projekt" samosprávného společenského
uspořádání, který v dějinách revolučního socialistického hnutí alespoň na krátký čas
uskutečnila pařížská komuna. Pařížský proletariát - mějme na zřeteli, že šlo přitom o tradiční
průmyslovou dělnickou třídu - v třídním svazku s masami ostatních pracujících, především
drobných pracujících vlastníků (řemeslníků, obchodníků), studentů a pokrokovou částí
inteligence vytvořil v několika jarních měsících roku 1871 zárodek, zárodečnou buňku
společenského zřízení, které se mělo odvíjet od spojení výrobní a místní samosprávy,
podporujícího utváření vyšších samosprávných hospodářských a administrativně správních
celků sdružujících se až po vývojovou úroveň samosprávného systému v celonárodně a
celospolečensky integrujícím rámci, do federace jednotlivých komun: v "obci pařížské",
neboť to je správný, adekvátní překlad z francouzštiny pocházejícího slovního výrazu
"pařížská komuna", se všichni pracující stávali reálnými spoluvlastníky společenského
bohatství, kteří mohli aktivně vlastnicky spolurozhodovat o pohybu společenského
nadvýrobku, a současně tak dostávali možnost podílet se na řízení všech společenských
záležitostí, stávali se reálnými spoluvlastníky i státní politické moci, čímž prakticky zanikala
ekonomická a politická moc dosud vládnoucí buržoazie. Karel Marx měl naprostou pravdu,
když prohlásil, že pařížská komuna je názorným příkladem diktatury proletariátu, politické
státní moci sloužící sociálně ekonomickému osvobození dělnické třídy, čili nikoli ke zvěčnění
panství proletariátu, ale k jeho třídně sociální sebenegaci, překonání vykořisťovatelské i
nevykořisťovatelské třídně sociální dělby práce, všech třídně sociálních rozdílů a protikladů,
jakékoliv formy třídní nerovnosti, mocenským státním útvarem, jenž představuje - mimo jiné
a především! - dle měřítek formální buržoazní demokracie nejsvobodnější a
nejdemokratičtější vývojovou podobu republikánského politického zřízení, jaká kdy
existovala v lidských dějinách, a proto je státem, v němž bude dohasínat politika coby forma
řízení společenských vývojových procesů; šlo tedy o stát - nestát, stát - polostát, stát
"umírající a usínající", jenž bude možné, jak píše v jednom ze svých děl Friedrich Engels,
odložit do muzea historických starožitností vedle luku, kolovratu a bronzové sekery.
Samosprávná organizace společnosti, jejíž zárodečná forma se v uvedeném období zrodila ve
městě nad Seinou, připomínala zatím nejpokročilejší vývojový druh v historické evoluci oné
"lepší formy" sociálně ekonomické a politické "vlády všech", pro níž svého času razila
aristotelovská typologie forem vládnutí termín "politeiá" - opravdu společná, pospolitá moc,
na níž se mohou reálně spolupodílet všichni členové "polis" neboli "obce": z čehož plyne, že
s diktaturou proletariátu "dohořívá" i demokracie - je známo, že Aristotelés pokládal antickou
demokracii za "horší formu vlády všech" -, jelikož demokracie je samozřejmě také stát neboli
"stroj na výrobu třídního útlaku", mocenská byrokratická a policejně soudní mašinérie na
potlačování jedné třídy druhou. 40
Stoupence samosprávné vize socialistického společenského zřízení může inspirovat i
politický systém, jejž na jaře roku 1871 zrodila revoluční dějinotvorná iniciativa pařížských
proletářů, a v němž dominovaly politické strany proudhonistů a blanquistů, které dělaly pravý
opak toho, k čemu je nabádaly jejich hodnotové orientace a programové doktríny. Blanquisté
byli nuceni opustit svoji strategii přísně centralistického, vojensky organizovaného vůdčího
politického subjektu revolučního procesu, který měl být záležitostí spiknutí vedeného,
řízeného a organizovaného v hluboké ilegalitě působícím tajným a přísně zakonspirovaným
společenstvím revolucionářů představujícím aktivní revoluční vůdce v protikladu k pasivním
masám, kteří vycházeli z názoru, že poměrně malá skupina rozhodných, dobře
organizovaných "hrdinů revoluce" se může v dané příznivé chvíli zmocnit kormidla politické
státní moci a s vynaložením bezohledné diktátorské energie je udržet na tak dlouhou dobu,
než se podaří strhnout masy do revoluce a seskupit je kolem sebe, a naopak se věnovali
vtahování co nejširších mas pařížských pracujících do aktivní politiky (kupříkladu již tím, že
komuna zrušila stálou armádu a nahradila ji všeobecným ozbrojením pracujícího lidu -
národní gardou), čímž pařížská komuna rozbitím utlačovatelské státně politické mašinérie,
buržoazii sloužící vojenské a policejně byrokratické diktatury, přestávala být státem ve
vlastním smyslu slova a stávala se státem - nestátem, "polovičním" státem "usínajícím" a
"umírajícím". Proudhonisté pak v rozporu se svým programem socialismu drobných rolníků a
řemeslnických mistrů přizpůsobovali svou hospodářskou politiku úrovni zespolečenštění,
které přináší velký průmysl, masová strojová průmyslová velkovýroba, a napomáhali procesu
sdružování, spojování dělnických družstevních podniků, dělnických sdružení, jež měla být
zakládána v každé továrně, do celonárodního svazu, sdružování jednotlivých územních a
výrobních samosprávných jednotek do celofrancouzské federace komun. Žádná z obou stran
přitom neměla v politickém systému komuny "vedoucí úlohu" neboli monopol na politickou
moc.
Nějaký postmoderní literární krasoduch by nyní mohl, jak se mi alespoň zdá, "moudře",
přezíravě namítnout, že pařížská komuna se dokázala mocensky udržet stěží čtvrt roku
(zatímco on se kupříkladu dokázal již více než dvacet let úspěšně zabydlet v "pórech"
sociálně ekonomického organismu české verze mafiánského lumpenkapitalismu), dlužno však
mít na zřeteli, že za to rozhodně nemohla sociálně ekonomická a politická určení revolučního
procesu, v němž pařížští proletáři "šturmovali nebe", když přiváděli na svět zárodečnou
buňku sdružení svobodných výrobců, obrysy společnosti, v níž se svobodný rozvoj každého
stává podmínkou svobodného rozvoje všech, jelikož mocenskou porážku komuny způsobily
strategické chyby, kterých se komunardi dopustili: nedokázali jednat dostatečně aktivně, tvrdě
a rozhodně, a tak v určitém časovém období, kdy měli na své straně převahu vojenských sil,
nedovedli využít příležitosti a rozhodným útokem dobýt mocenské centrum buržoazní
kontrarevoluce ve Versailles, čímž by dovršili své vítězství v Paříži, což poskytlo
kontrarevolučním silám čas, umožnilo jim, aby se vojensky zkonsolidovaly a přešly do
protiútoku; neovládli francouzskou národní banku, a tak nezískali pod svou kontrolu
bankovní, peněžní úvěrový systém francouzské republiky, čímž by donutili velkoburžoazní
finanční magnáty, rentiéry a burzovní spekulanty, aby měli sociálně ekonomický zájem na
vítězství jednotek pařížských národních gardistů nad armádou versailleských v občanské
válce ve Francii a vroucně se za něj modlili, aby celá francouzská buržoazie vyvíjela politický
tlak na versailleskou vládu v zájmu uzavření míru s pařížskou komunou.
Poučení z chyb, jichž se dopustili vedoucí činitelé komuny, je naprosto srozumitelné, je
také docela zjevné, že komuna vůbec nebyla od samého začátku odsouzena k porážce, jak by
se mohlo na první pohled zdát. A tak bychom mohli formulovat poněkud cynickou hypotézu,
že "duch dějin" - Marx by možná pravil, že duch (či snad lépe anděl strážný?) dějin lidského
rodu nabývá tělesného vzezření "starého, slepého a velmi dobře ryjícího krtka" -, jenž
dopustil vojenskou porážku komunardů a následné orgie zběsilého kontrarevolučního teroru,
který rozpoutali bonapartističtí generálové z příkazu "odporného skřeta" Thierse, vůdce
"strany pořádku", díky čemuž hrdinní obránci pařížské komuny získali navždy aureolu
mučedníků, že tedy onen "duch dějin" vlastně umožnil komuně "milosrdnou smrt", protože
krátké časové údobí existence komuny umožnilo naplno rozvinout její sociálně ekonomické a
politické kontury coby zpředmětněné vize samosprávné podoby socialismu, současně ale
nedovolilo, aby se ve fungování třídně sociálního bytí pařížských proletářů promítly sociálně
ekonomické důsledky začlenění do přetrvávající výrobně technické podoby dělby práce, které
bylo charakteristické pro klasický industriální proletariát a spočívalo v obsluze stroje, což, jak
znovu připomínáme, vyvolávalo "pouze" celotřídní vlastnickou subjektivitu dělnické třídy,
jejímž rubem bylo, že v jednotlivých dílčích pracovních kolektivech každodenní sociálně
ekonomická praktická aktivita pracovníků řídícího aparátu manévrovala a kolísala mezi
lokálním a celospolečenským zájmem, lokální a celospolečenskou vlastnickou funkcí, což je
ona "zájmová sociálně ekonomická dvojakost", kterou názorně demonstroval historický vývoj
stalinského modelu socialismu. 41
V soustavě výrobních vztahů sovětského typu socialismu pocházejí pracovníci aparátu
ekonomického a sociálně politického řízení z příslušníků dělnické třídy a ostatních pracujících
vrstev, a tudíž se zdá, že sociálně ekonomická stránka klasické dělby práce mezi prací řídící a
řízenou nemůže mít takovou působnost, že by z pracovníků řídícího aparátu formovala
zvláštní společenskou třídu, i když by se jednalo o nevykořisťovatelskou "třídu-netřídu",
"třídu-polotřídu", čímž by vznikal - pochopitelně neantagonistický - rozpor mezi dělnickou
třídou a řídícími kádry, vždyť mezi řídícími a řízenými se uchovává vztah zásadní sociálně
ekonomické rovnosti v poměru k vlastnictví společenských výrobních prostředků, jejž
deklarují a formálně právně zakotvují socialistické ústavně právní normy. Současně však
nutno mít na zřeteli, že ve společnosti, v níž sice již nemá společenských nadvýrobek sociálně
ekonomickou podobu nadhodnoty, leč se dosud nevyvinula "na svém vlastním základě", ale
"právě vychází z kapitalistické společnosti", a tedy "v každém směru, hospodářsky, mravně,
duchovně má ještě na sobě mateřská znamení staré společnosti, z jejíhož lůna pochází"42
,
přetrvávají i sociálně ekonomické aspekty odcizení člověka od člověka (neboli dělby práce
zvláště mezi prací průmyslovou a zemědělskou, tělesnou a rozumovou, řídící a řízenou), jež
jsou živnou půdou reálné nevykořisťovatelské sociálně ekonomické nerovnosti, která
zprostředkovaně skrze činnost politicko-ideologického jádra vedoucího a řídícího
(stranického a státního mocenského) aparátu ovlivňuje například i třídně sociální svazek mezi
dělnickou třídou (jejíž třídně sociální bytí spočívá po svržení hospodářské a politické moci
buržoazie ve státním vlastnictví rozhodujících výrobních prostředků) a pracujícím rolnictvem
(neboli třídou zemědělských pracujících soukromých vlastníků půdy a zbožních
malovýrobců).
Krátce po říjnové revoluci musela sovětská moc v občanské válce odrážet především útoky
vnitřních a vnějších kontrarevolučních sil; na počátku zavádění nové hospodářské politiky,
která vedla již v prvním stádiu k oživení zemědělské výroby, čímž obnovující se společenské
výrobní síly vytvářely ekonomickou smyčku mezi městem a vesnicí, průmyslem a
zemědělstvím, se současně v souvislosti s - pod kontrolou socialistického státu - částečným
oživováním kapitalistických živlů v průmyslu, obchodu, službách a v zemědělství vyostřovaly
antagonistické rozpory mezi rodícím se socialismem a částečně oživeným kapitalismem, čili
mezi dělnickou třídou ve spojeneckém svazku s drobným a středním rolnictvem na jedné
straně a nepmany a kulaky na straně druhé. V této konkrétně historické situaci rozvíjejícího se
a zostřujícího se třídního boje nebylo vedení bolševické strany s Leninem v čele příznivcem
toho, aby rodící se socialistické společenské zřízení bylo "modelováno" podle vzoru pařížské
komuny, což není divu, jelikož v oné etapě historického vývoje revolučního dělnického hnutí,
jíž manifestoval především politický vývoj sovětské státní moci po říjnové revoluci, nalezla
vize dělnické samosprávy a samosprávného socialismu reálnou podobu pouze v kronštadtské
vzpouře, kterou inspirovala a v níž převládla maloburžoazní anarchistická ideologie
objektivně sloužící frakcionářství v bolševické straně a protisocialistickým a
kontrarevolučním silám v sovětské společnosti.
Ještě v roce 1921 by, jak se alespoň zdá, Lenina vůbec nenapadlo, že pro dosud v kolébce
se nacházející diktaturu proletariátu by mohlo hrozit nebezpečí ze strany nějaké "třídy
řídícího aparátu", jež by nalézala živnou půdu ve vedení vládnoucí komunistické strany.
V dubnu roku 1922 byl ale zvolen generálním tajemníkem bolševické strany Stalin, a to na
Leninovo naléhání, neboť Lenin si velice vážil Stalinovy pracovitosti. V mocenském
uspořádání sovětského stranického a státního vedení šlo tehdy o funkci v podstatě
bezvýznamnou, čistě administrativní a technicko-organizační: Stalin měl být vlastně jakými
Leninovým mluvčím pod dobu Leninovy nemoci. Ovšem již v prosinci roku 1922 Lenin píše:
"Tím, že se soudruh Stalin stal generálním tajemníkem, soustředil ve svých rukou nesmírnou
moc, a já si nejsem jist, dokáže-li vždy dost obezřetně tuto moc uplatňovat."43 A Lenin
pokračuje: "Stalin je příliš hrubý a tento nedostatek, který se jakžtakž dá trpět ve styku mezi
námi komunisty, nelze trpět u generálního tajemníka. Proto soudruhům navrhuji, aby uvážili,
jak Stalina z této funkce přemístit a jmenovali na ni jiného člověka, který by se ve všech
ostatních směrech lišil od soudruha Stalina jen jedinou předností, že by totiž byl snášenlivější,
loajálnější, zdvořilejší a pozornější k soudruhům, méně náladový atd. Tato okolnost se může
stát nicotnou maličkostí. Myslím však, chceme-li zabránit rozkolu a uvážíme-li vzájemné
vztahy mezi Stalinem a Trockým, o nichž jsem se již zmínil, že to žádná maličkost není, nebo
je to taková maličkost, která by mohla nabýt rozhodujícího významu."44 Je příznačné, že v
"Dějinách VKS (b) není o Leninově návrhu odvolat Stalina z funkce generálního tajemníka
ani jediná zmínka45
- což bylo ale zajisté motivováno veskrze chvályhodnou snahou
nepřetěžovat čtenáře přemírou informací.
Mezi Leninem a Stalinem propukl zásadní názorový střet v otázce reálného zabezpečení
práva na sebeurčení národů obývajících sovětské Rusko. Leninovi se velice nezamlouvalo
Stalinovo počínání ve funkci lidového komisaře pro národy a národnosti a jeho představa, že
k dosažení práva na sebeurčení pro jednotlivé národy postačí autonomizace Ruské sovětské
socialistické republiky coby unitárního a přísně centralizovaného státu. Lenin naopak
požadoval, aby jednotlivé národy žijící na území, na němž zvítězila a v občanské válce se
ubránila sovětská moc (neboli diktatura proletariátu), svobodně a dobrovolně vytvořily svaz
národních sovětských socialistických republik - což Stalin nazýval "stanoviskem
nacionálního liberalismu" či "sociálnacionalismu" a Lenin jej proto označil za "Gruzínce,
který je novým velkoruským děržimordou poškozujícím zájmy proletářské třídní solidarity".
Bezprostředním podnětem k osobnímu konfliktu mezi Leninem a Stalinem pak byla stížnost
Leninovy ženy Naděždy Konstantinovny Krupské na Stalinovo hrubé a neurvalé chování vůči
její osobě. 46
Patrně z toho důvodu se Lenin v roce 1922 počal v nejužším vedení (politickém byru)
bolševické strany sbližovat s Trockým, i když i jeho kritizoval, že "soudruh Trockij... se
nevyznačuje jen vynikajícími schopnostmi. Osobně je to snad nejschopnější člověk
v nynějším ÚV, ale zároveň je i přespříliš sebevědomý a příliš se nechává unášet čistě
administrativní stránkou věci."47 Lenina muselo také současně, jak se zdá, znepokojovat
vzájemné soupeření mezi Stalinem a Trockým, jejichž rivalita přerůstala až v nenávist, což
vytvářelo nebezpečí rozkolu ve vedení komunistické strany, jenž by ohrožoval politický
systém diktatury proletariátu, a proto údajně pojal úmysl vyvážit "nesmírnou moc, kterou ve
svých rukách soustředil generální tajemník Stalin" pomocí dělby vedoucích mocenských
funkcí v sovětském Rusku mezi tyto dva bolševiky: Stalin měl jako generální tajemník stát v
čele strany a Trockij se měl stát předsedou rady lidových komisařů (zprvu ovšem
místopředsedou - Lenin se přece nemohl vzdát svého postavení v čele státu). Tento záměr se
však neuskutečnil pro neochotu Trockého, a proto Lenin nakonec ve své závěti navrhl sjezdu,
aby Stalin byl z funkce generálního tajemníka odvolán. 48
Zároveň si Lenin patrně uvědomil, že jeho nápad se vzájemným vyvažováním nejvyšších
mocenských stranických a státních funkcí mezi Stalinem a Trockým by spíše dále zesílil a
prohloubil nebezpečí rozkolu ve vedení komunistické strany, a proto pojal a navrhl realizovat
plán na upevnění stability politického systému diktatury proletariátu, jehož strategickým
momentem mělo být zvýšení počtu členů ústředního výboru strany na padesát až sto lidí
(doporučení odvolat Stalina z funkce generálního tajemníka strany mělo být taktickým
nástrojem prosazení nastíněné strategie), neboť byl přesvědčen, že "naše strana má právo
požadovat od dělnické třídy 50 - 100 členů ÚV a že je může získat, aniž by to dělnickou třídu
stálo nadměrné vypětí sil. Taková reforma by naši stranu značně upevnila a usnadnila by jí
boj, který svádí obklopena nepřátelskými státy a který se... může v nejbližších letech značně
zostřit a také se zostří. Myslím, že by takovéto opatření přineslo nesmírný prospěch stabilitě
naší strany."49
Zapojení velkého počtu dělníků do ústředního výboru bolševické strany mělo dle Leninova
názoru vést i ke zlepšení práce ekonomicko-finančního a státně administrativního aparátu, jejž
sovětská politická moc převzala (musela převzít) od carského a buržoazního režimu, čemuž se
samozřejmě nelze divit, jelikož během pěti let poříjnového, revolučně demokratického vývoje
ruské společnosti ani nebylo možné starý řídící aparát předělat; vždyť gigantickým
revolučním dílem bylo v onom pětiletém období už to, že se za krajně nepříznivé mezinárodní
situace podařilo vytvořit nový typ státní moci, v níž šli dělníci v čele rolníků proti buržoazii.
Lenin v této souvislosti uvádí: "Dělníci, jimž bude ÚV doplněn, by podle mého názoru neměli
být převážně vybíráni z těch, kdo dlouho pracovali v sovětech (v této části dopisu počítám
všude k dělníkům i rolníky), protože tito dělníci si již vypěstovali určité tradice a určité
předsudky, proti nimž je právě záhodno bojovat. Dělnickými členy ÚV by se měli stát
převážně ti dělníci, kteří zaujímají nižší postavení než vrstva, jež se u nás během pěti let
dostala na místa pracovníků sovětského aparátu, a kteří mají blíž k prostým dělníkům a
rolníkům, kteří však, ani přímo, ani nepřímo nepatří k vykořisťovatelům. Budou-li se tito
dělníci zúčastňovat všech zasedání ÚV, všech zasedání politbyra a budou-li číst všechny
dokumenty ÚV, myslím, že mohou vytvořit kádr lidí oddaných sovětskému zřízení,
schopných jednak upevnit samotný ÚV, jednak účinně se zasadit o obrodu a zdokonalení
aparátu."50
Diktatura proletariátu se v Sovětském svazu opírala o spojenecký svazek mezi dělnickou
třídou a drobným a středním rolnictvem, v němž hrála vedoucí úlohu dělnická třída v čele
s komunistickou stranou. Po říjnové revoluci se díky realizaci dekretu o půdě (čili pozemkové
reformě, jež v Rusku zlikvidovala feudální velkostatkářské vlastnictví půdy) základní a
nejpočetnější sociálně ekonomickou vrstvou rolnictva stali střední rolníci. V průběhu nové
hospodářské politiky se střední rolnictvo třídně diferencovalo, část středních rolníků se měnila
v kulaky (neboli zámožné, bohaté farmáře), čímž vznikalo nebezpečí, že se drobní a střední
rolníci dostanou pod vliv kulaků, kteří se na základě posílení své ekonomické moci budou
chtít i "politicky osvobodit" od sovětské státní moci, takže se naruší a rozloží třídní
spojenecký svazek mezi dělníky a rolníky, což pak může následně vést k pádu vlády
bolševické strany a zhroucení státní politické moci dělnické třídy. Z toho důvodu zahrnoval
Leninův plán na upevnění mocenské stability socialistického zřízení i další - a lze říci, že
základní a hlavní - strategický prvek, jímž bylo rozvíjení vlastnické subjektivity, která by
drobné a střední rolníky vtahovala do procesu upevňování socialistického zespolečenšťování
práce, výroby a výrobních prostředků a posilovala tak možnost nalezení společného
politického zájmu a dohody mezi dvěma třídami, o něž se opírala komunistická vláda.
Takovou sociálně ekonomickou formou, pomocí níž by pracující drobné a střední rolnictvo
"vrůstalo do socialismu" a zároveň by docházelo ke třídně sociální i politické izolaci
venkovské a městské buržoazie (čili kulaků a nepmanů), bylo družstevnictví.
A tak není divu, když u Lenina čteme, že "družstevnictví v kapitalistickém státě je
nesporně kolektivní kapitalistickou institucí. Rovněž je nesporné, že v našem nynějším
hospodářství, kdy kombinujeme soukromovlastnické podniky - ale jen na společenské
základně, jen pod kontrolou státní moci, která je v rukou dělnické třídy - s podniky důsledně
socialistickými (státu patří výrobní prostředky i půda, na níž podnik stojí, jakož i celý podnik
vůbec), vynořuje se ještě třetí typ podniků, které z hlediska zásadního významu nebyly dříve
samostatné, a to podniků družstevních. Za soukromého kapitalismu se družstevní podniky liší
od kapitalistických jako podniky kolektivní od soukromých. Za státního kapitalismu se
družstevní podniky liší od státně kapitalistických jako podniky za prvé soukromé a za druhé
kolektivní. Za našeho nynějšího zřízení se družstevní podniky liší od podniků
soukromokapitalistických jako podniky kolektivní, ale neliší se od podniků socialistických,
patří-li půda, na níž stojí, a výrobní prostředky státu, tj. dělnické třídě. Právě tato okolnost se
u nás nebere dost v úvahu, když se mluví o družstevnictví. Zapomíná se, že družstevnictví
nabývá u nás vzhledem ke zvláštnosti našeho státního zřízení zcela mimořádný význam.
Ponecháme-li stranou koncese, které se u nás mimochodem řečeno nijak zvlášť nerozšířily,
pak se družstevnictví v našich poměrech plně kryje se socialismem... Dnes můžeme právem
říci, že již pouhý růst družstev znamená pro nás totéž (až na "malou" již uvedenou výjimku),
co růst socialismu, a zároveň si musíme přiznat, že se od základu změnilo celé naše nazírání
na socialismus. Tato základní změna je v tom, že dříve jsme hlavní důraz kladli a museli klást
na politický boj, na revoluci, na dobytí moci atd. Nyní se těžiště naší činnosti mění, přesunuje
se na pokojnou organizační, "osvětovou" práci."51
Lenin pokračuje: "Protože státní moc je v rukou dělnické třídy, protože této státní moci
patří všechny výrobní prostředky, zůstalo naším úkolem opravdu jen združstevnění
obyvatelstva. Bude-li v družstvech co největší počet obyvatelstva, dosáhne sám sebou cíle
právě ten socialismus, který dříve budil oprávněné úsměšky, úšklebky a pohrdání těch, kdo
byli oprávněně přesvědčeni o nutnosti třídní boje, boje o politickou moc atd. A tu si ne
všichni soudruzi uvědomují, jakého obrovského, nesmírného významu nabývá nyní pro nás
združstevňování Ruska. Nepem jsme udělali ústupek rolníkovi jako obchodníkovi, zásadě
soukromého obchodu, právě proto má družstevnictví (proti opačnému mínění mnohých) tak
obrovský význam. Dostatečně široké a dalekosáhlé združstevnění ruského obyvatelstva za
Nepu je v podstatě vše, co potřebujeme, poněvadž jsme nyní přišli na to, kdy a jak spojovat
soukromý zájem, soukromý obchodní zájem s prověřováním a kontrolou prováděnou státem,
kdy a jak jej podřídit společným zájmům, což dříve bývalo pro přemnohé socialisty kamenem
úrazu. A vskutku, má-li stát všechny důležité výrobní prostředky, je-li státní moc v rukou
proletariátu, existuje-li svazek tohoto proletariátu s mnohamiliónovými masami chudých a
nejchudších rolníků, je-li zajištěna vedoucí úloha proletariátu v tomto svazku atd. - není to
snad vše, čeho je třeba, aby z družstevnictví, z pouhého družstevnictví, na které jsme dříve
pohlíželi svrchu jako na kramářské a na které v jistém směru můžeme právem tak pohlížet i
nyní, za Nepu, není to snad vše, čeho je třeba k vybudování úplné socialistické společnosti?
Ještě to není vybudování socialistické společnosti, ale je to všechno, čeho je třeba a co stačí
k tomuto vybudování."52
Je vcelku logické, že Leninův "poslední závěr moudrosti" zní v této souvislosti takto: "A
systém civilizovaných družstevníků, jestliže vlastnictví výrobních prostředků je společenské a
jestliže proletariát dosáhl třídního vítězství nad buržoazií - to je systém socialistický."53 Zdá
se, že v Leninově pojetí se každodenní samosprávná sociálně ekonomická praktická aktivita,
která nalézá vlastnické naplnění v rozličných typech družstevních podniků, neměla omezovat
pouze rámcem zemědělské výroby či obchodu a služeb, ale "široké a dalekosáhlé
združstevňování ruského obyvatelstva" se mělo týkat též - a hlavně! - pracovních kolektivů
dělníků v průmyslových závodech, neboť jedině tímto způsobem, na základě zdola
vyrůstajícího samosprávného vlastnictví, podnikání a hospodaření bylo možné upevňovat
politickou moc dělnické třídy, zachovat třídní svazek mezi dělnickou třídou a masami
pracujícího drobného a středního rolnictva, a to nejenom v třídním boji s nepmany a kulaky,
městskou a venkovskou buržoazií, ale i v poměru ke "komunistické nadutosti", jež se začala
projevovat u činovníků sovětského politicko-ideologického, státně administrativního a
ekonomicko-finančního řídícího aparátu, kteří se jakožto členové vládnoucí komunistické
strany domnívali, že všechny úkoly je možné splnit dekretováním, příkazově
administrativními metodami. 54
V před našima očima vyrůstající velkolepé stavbě socialismu jakožto "systému
civilizovaných družstevníků" měla dle Leninova plánu samosprávná vlastnická subjektivita
dělníků a dalších skupin a vrstev pracujících coby princip vlastnické strukturace
socialistických výrobních vztahů vznikat a prosazovat se nejenom zdola, ale i shora, a to
cestou přímého a bezprostředního zapojení dělníků do řídící a kontrolní činnosti ve
vrcholných mocenských rozhodovacích orgánech komunistické strany a socialistického státu:
několik desítek dělníků, kteří měli kvůli odvrácení rozkolu ve vedení bolševické strany a
dosažení větší politické stability sovětského zřízení doplnit ústřední výbor vládnoucí strany,
se mělo totiž podle Leninova názoru věnovat kontrole, zdokonalování a přebudování
sovětského aparátu. Lenin v této souvislosti nastínil plán reformy dělnicko-rolnické inspekce,
jehož podstata spočívala ve sloučení ústřední kontrolní komise bolševické strany s
reorganizovanou státní dělnicko-rolnickou inspekcí, jelikož "takové sloučení dělnickorolnické inspekce s ústřední kontrolní komisí prospěje oběma institucím. Na jedné straně tím
získá dělnicko-rolnická inspekce tak velikou autoritu, že na tom přinejmenším nebude hůř náš
lidový komisariát zahraničních věcí. Na druhé straně nastoupí náš ÚV společně s ústřední
kontrolní komisí definitivně onu cestu přeměny v nejvyšší konferenci strany, na kterou již
v podstatě vkročil a po níž bude muset jít až do konce, bude-li chtít své úkoly řádně splnit
v dvojím smyslu: jednak dosáhnout plánovitosti, účelnosti a systematičnosti ve své organizaci
a práci, a jednak navázat spojení s opravdu širokými masami prostřednictvím našich
nejlepších dělníků a rolníků...reorganizací získá nejen dělnicko-rolnická inspekce, ale
neméně i náš ÚV, jednak získá lepší spojení s masami, jednak bude pravidelněji a solidněji
pracovat... kromě politického prospěchu z toho, že členové ÚV a členové ústřední kontrolní
komise budou při takové reformě mnohem lépe informováni o zasedání politického byra a
mnohem lépe na ně připraveni... musíme připočítat k výhodám i to, že se v našem ÚV oslabí
vliv čistě osobních a nahodilých okolností a tím zmenší nebezpečí rozkolu...členové ústřední
kontrolní komise...musí utvořit semknutou skupinu, jež bude muset "bez ohledu na osoby"
dbát na to, aby jim žádná jiná autorita, ani generální tajemník, ani kterýkoli jiný člen ÚV,
nebránila žádat vysvětlení, kontrolovat dokumenty a vůbec se o všem náležitě informovat a
dosáhnout maximální preciznosti a pravidelnosti v práci...V naší Sovětské republice je ovšem
sociální řád založen na spolupráci svou tříd - dělníků a rolníků - a k této spolupráci jsou nyní
připuštěni za jistých podmínek i "nepmani", tj. buržoazie. Vzniknou-li mezi těmito třídami
vážné třídní rozpory, bude rozkol neodvratný, avšak v podstatě našeho sociálního řádu
nezbytně neexistují kořeny takového rozkolu a hlavním úkolem našeho ÚV a ústřední
kontrolní komise, jakož i celé naší strany je, abychom si bedlivě všímali okolností, které by
mohly k rozkolu vést, a vyvarovali se jich, neboť osud naší republiky bude nakonec záviset na
tom, zda rolnické masy půjdou s dělnickou třídou a zůstanou věrny svazku s ní, anebo zda
připustí, aby je "nepmani", tj. nová buržoazie s dělnictvem znesvářili a od něho odtrhli. Čím
jasněji budeme před sebou vidět tento dvojí důsledek, čím jasněji si jej budou uvědomovat
všichni naši dělníci a rolníci, tím větší budeme mít vyhlídky, že se nám podaří vyhnout se
rozkolu, který by byl pro sovětskou republiku zhoubný."55
Je zjevné, že Leninův projekt reorganizace dělnicko-rolnické inspekce zahrnoval odlišení
organizačně technické (potažmo správně administrativní) a sociálně ekonomické (potažmo
mocensko-politické) stránky a funkce kontrolní činnosti (coby součásti a jedné z funkcí
systému a procesu řízení, a to jak řízení hospodářského, tak i politického) rozlišoval mezi
kontrolní činností profesně odbornou a kontrolní činností třídně sociální, a proto mohl Lenin
požadovat, aby se ústřední výbor bolševické strany rozšířil o několik desítek třídně, revolučně
socialisticky nejuvědomělejších dělníků a rolníků, kteří měli pracovat v ústřední kontrolní
komisi, což by dovolilo upevnit jednotu strany a mas pracujících, a současně, aby se počet
pracovníků dělnicko-rolnické inspekce jako lidového komisariátu zmenšil na 300 - 400
zaměstnanců, kteří však měli být vysoce kvalifikovanými - a také velmi dobře finančně
odměňovanými -, zodpovědnými (a též neúplatnými), prvotřídními odborníky, vybíranými na
základě přísných zkoušek. Spojení stranické instituce s institucí sovětskou formou postupného
splynutí kontrolní komise ústředního výboru komunistické strany s lidovým komisariátem
dělnicko-rolnické inspekce podle Leninova mínění dovolovalo překonat rozdrobení a
rozkouskování kontrolní činnosti mezi dílčí a částečné funkce různých orgánů a institucí
řídícího aparátu, přeměnit evidenci a kontrolu (která je jednou ze základních funkcí diktatury
proletariátu k tomu, aby mnohamilionové masy pracujícího rolnictva zůstaly věrny
spojeneckému svazku s dělnickou třídou) na organicky celistvý systém, v němž by se
úřadování prolínalo s teoretickým studiem, a revoluční demokratismus sovětské moci
spojoval s racionální organizací řídící práce - aby přestavěná dělnicko-rolnická inspekce
plnila organizačně technickou funkci dirigenta výroby a současně vykonávala i vlastnickou
roli revolučního socialistického dozorce nad upevňováním a rozvojem společenského
vlastnictví, jenž dokáže odhalovat masky a finesy rozmanitých chytráků, kteří by chtěli
parazitovat na sovětském zřízení.
Tomu, jaký význam přikládal Lenin procesu a výsledku procesu přebudování dělnickorolnické inspekce, lze porozumět díky Leninovu závěrečnému hodnocení revoluční
dějinotvorné úlohy zreorganizované dělnicko-rolnické inspekce, kterou Lenin spojoval
s faktem, že vlivem imperialistické první světové války se spolu s národy carského Ruska
dostaly i masy pracujících Indie a Číny do revolučního pohybu, byly vtaženy do všeobecného
víru národně osvobozeneckého a světového revolučního hnutí. A jelikož národy Ruska, Indie,
Číny, Persie, Indonésie atd., atp. tvoří velkou většinu lidstva, byl dle Leninova přesvědčení
konečný výsledek světového revolučního zápasu zcela nepochybný a konečné vítězství
socialismu bylo plně a naprosto zajištěno, k dosažení tohoto cíle však byl dle Leninova
mínění nezbytný též pružný a účinný taktický postup, jejž "my, Komunistická strana Ruska,
my, sovětská moc Ruska, musíme používat, abychom zabránili kontrarevolučním
západoevropským státům nás rozdrtit. Aby naše existence byla zajištěna do příští válečné
srážky mezi kontrarevolučním imperialistickým Západem a revolučním a nacionalistickým
Východem, mezi nejcivilizovanějšími státy světa a státy orientálně zaostalými, které však
tvoří většinu - k tomu je třeba, aby se tato většina civilizovala. Ani my nejsme dost
civilizovaní, abychom mohli přejít přímo k socialismu, i když k tomu máme politické
předpoklady. Musíme používat takovéto taktiky, čili, chceme-li se zachránit, musíme
provádět tuto politiku: Musíme se vynasnažit vybudovat stát, ve kterém si dělníci udrží
hegemonní postavení vůči rolníkům i jejich důvěru a nanejvýš hospodárně vymýtí ze svých
společenských vztahů jakékoli stopy plýtvání. Musíme docílit toho, aby náš státní aparát byl
co nejméně nákladný. Musíme z něho vymýtit všechny pozůstatky nehospodárnosti, kterých
v něm zbylo tak mnoho po carském Rusku, po jeho byrokraticko-kapitalistickém aparátu.
Nebude to říše rolnického primitivismu? Nebude. Zajistíme-li dělnické třídě hegemonní
postavení vůči rolnictvu, budeme moci při maximální šetrnosti v hospodářství našeho státu
věnovat každou sebemenší úsporu na rozvoj strojového velkoprůmyslu, elektrifikace, na
hydraulickou těžbu rašeliny, na dobudování Volchovské hydroelektrárny aj. V tom a jedině
v tom bude naše naděje. Teprve pak budeme moci, obrazně řečeno, přesedlat z jednoho koně
na druhého, a to z rolnické, mužické, vychrtlé herky, z herky přísné hospodárnosti, nezbytné
ve zpustošené rolnické zemi, na oře, jakého hledá a musí hledat proletariát, na oře strojového
velkoprůmyslu, elektrifikace, Volchovské hydroelektrárny atd. Takhle bych si představoval
celkový plán naší práce, naší politiky, naší taktiky a naší strategie ve spojení s úkoly
reorganizované dělnicko-rolnické inspekce. Proto také považuji za správnou onu mimořádnou
péči a mimořádnou pozornost, kterou musíme věnovat dělnicko-rolnické inspekci, když jsme
jí dali tak mimořádně vysoké postavení a propůjčili jí práva ústředního výboru atd., apod.
Považuji to za správné proto, že jedině tehdy, když provedeme co nejpřísněji očistu našeho
aparátu, když odstraníme co nejdůkladněji vše, co v něm není absolutně nezbytné, dokážeme
se jistojistě udržet. A přitom se udržíme nikoli na úrovni malorolnické země, nikoli na úrovni
všeobecného odříkání, nýbrž na úrovni, která nezadržitelně stoupá k strojovému
velkoprůmyslu. Takové jsou úkoly naší dělnicko-rolnické inspekce, které mi tanou na mysli.
Proto pro plánuji sloučení nejautoritativnějšího orgánu strany s "obyčejným" lidovým
komisariátem."
56
Leninův plán na rekonstrukci dělnicko-rolnické inspekce nevyvolal v nejužším vedení
bolševické strany žádné nadšení. Proti Leninovu návrhu na rozšíření ústředního výboru
vystoupil Trockij, jenž údajně prohlásil, že " to neobyčejně poškodí přesnou a pravidelnou
činnost ÚV a povede ke ztrátě jeho nezbytné formy a stability". 57 Ještě pozoruhodnějším
způsobem reagoval na v bolševické "Pravdě" vyšlý Leninův článek "Raději méně, ale lépe"
další významný sovětský státník Leonid Krasin, lidový komisař zahraničního obchodu. Krasin
chválí Leninův článek za - především v kritické části projevenou - myšlenkovou hloubku,
zároveň však otevřeně a upřímně přiznává, že mu není příliš jasné, jaký je pozitivní
myšlenkový obsah Leninovy stati, neboť se mu zdá, že Lenin navrhuje vytvořit jakousi
"dělnicko-rolnickou superinspekci", která by se měla stát mozkem a srdcem celého
sovětského státního aparátu, což v Krasinovi vyvolává velké pochyby a dokonce obavy.
Krasin má dojem, že Lenin klade svým návrhem antitezi mezi výrobu a kontrolu, a to mu
připadá chybné, vždyť mezi výrobou a kontrolou coby dvěma odvětvími práce státního
aparátu přece žádný rozpor neexistuje. Základním úkolem sovětské moci by měla být
především organizace výroby, a ne snaha vybudovat co nejdokonalejší kontrolní aparát.
V protikladu k výrobě má přece kontrolní činnost pouze pomocnou funkci, která je nezbytná
pouze z toho důvodu, že organizace výroby není ještě dokonalá; v souladu s tím, jak se
organizace výrobního procesu zdokonaluje, stává se kontrola nutnou stále méně a méně a v
moderní strojové průmyslové velkovýrobě se nejlepší, ideální formou kontroly stává strojový
automat, jenž dokáže pracovat bez jakékoli kontroly ze strany člověka. Základním cílem
socialismu by proto mělo být maximum výroby a minimum kontroly, aby se lidé (čili přímí a
bezprostřední výrobci, dělníci nebo jiní pracující) pokud možno co nejméně vměšovali do
řízení a kontroly výrobních procesů, vždyť názor, že abychom se naučili organizovat výrobu,
je nezbytná kontrola, je pouze scholastický, úřednicko-kancelářský předsudek. Sovětské
Rusko by se mělo pozdvihnout na civilizační úroveň západoevropských zemí, v nichž má
kontrola výrobních procesů podobu činnosti automatického stroje, jenž kontroluje sám sebe, a
zabezpečují ji kvalifikovaní pracovníci aparátu hospodářského řízení, přičemž státní kontrola
tam má rozměry velice skromné a realizují ji odborně zdatní státní úředníci - je příznačné, že
systém státní kontroly v carském Rusku se svými principy a nadměrnou, nestvůrnou velikostí
kontrolního aparátu do jisté míry podobal státní kontrole v sovětské republice. 58
Představovala-li Trockého kritika administrativně byrokratické stanovisko, manifestovalo se
v Krasinově článku ideově teoretické stanovisko manažersko-technokratické, jež nechápe
marxistickou dialektiku organizačně technické a sociálně ekonomické funkce řídící činnosti, a
tudíž si ani neuvědomuje, že základním smyslem revoluční socialistické přeměny společnosti
je překonání staré, klasické profesně zaměstnanecké (neboli výrobně technické, organizačně
ekonomické) a třídně sociální (čili vlastnické) dělby práce, takže si pracující masy musejí
znova osvojit profesi, od níž byly v průběhu stovek a tisíců let trvání vykořisťovatelských
společenských řádů odcizeny, totiž profesi rozumného a odpovědného spoluvlastníka a
hospodáře světa, v němž žijí (neboť žádný jiný, "lepší" svět není prostě k mání), že
celospolečensky určující a sjednocující samosprávná vlastnická subjektivita dělnické třídy
může být jako jediná reálnou alternativou kapitalistickému systému, z čehož plyne, že podle
Leninova návrhu zreorganizovaná dělnicko-rolnická inspekce by umožnila vytvořit
vlastnickou strukturu socialistických výrobních vztahů, v níž by se, jak jsme o tom již
mnohokrát hovořili, stala vlastnická funkce a role pracovníků řídícího aparátu dílčí a
podřízenou složkou oné celospolečensky dominující vlastnické subjektivity dělnické třídy ve
spojeneckém svazku s masami drobných a středních pracujících rolníků, a to jak v případě, že
by si vlastnické (ekonomické i politické) řízení a rozhodování dělníků a dalších vrstev
pracujících podřizovalo řídící aparát, v němž by ještě působili nepmani, kulaci či bývalí carští
úředníci, tak i v případě, že by v chodu řídícího aparátu zveličovali svou dílčí a částečnou
vlastnickou roli "komunističtí nadutci", kteří nebyli schopni vlastnické funkce jednotlivých
složek řídícího aparátu náležitým způsobem propojovat a slaďovat.
Již jsme se zmínili, že generální tajemník bolševické strany byla původně čistě
organizačně administrativní funkce a Stalin měl být něco jako Leninův mluvčí. Stalin ovšem
ve své nové roli šikovně využil toho, že jej ústřední výbor strany učinil osobně odpovědným
za plnění usnesení, které bylo diktováno obavami o Leninovo zdraví, a v době Leninovy
nemoci ho zcela izoloval od veřejného života: Lenin měl zákaz informací, styku s přáteli,
rozhovorů o politických záležitostech, besed i návštěv, potřeboval povolení ke čtení knih,
novin a časopisů, atd., což vůdce komunistické strany určitě velice těžce nesl. Z toho také
vznikl konflikt mezi Stalinem a Krupskou. Stalin odmítl pustit na návštěvu k Leninovi i
Naděždu Konstantinovu, přestože to lékaři povolili a Lenin si to přál, vyhrožoval dokonce
Krupské, že ji požene před ústřední kontrolní komisi a nakonec měl popuzeně prohlásit: "To jí
mám podlézat, plazit se před ní? Spát s Leninem ještě neznamená vyznat se v leninismu!" -
opravdu vzácný příklad "soudružského rytířství" ve vztahu k ženě u "disciplinovaného
úředníka strany". 59
Do Stalinovy kanceláře umístili zvláštní telefon, který mu umožnil odposlouchávat
telefonické rozhovory Trockého, Kameněva, Zinovjeva, Bucharina i dalších členů vedení
bolševické strany, znát jejich záměry a taktické politické kombinace, čehož Stalin
v následujícím boji o moc bohatě využíval. 60 Svého postavení ve funkci generálního
tajemníka pak Stalin od samého počátku využíval především k vylučování stoupenců
Trockého a dalších svých politických odpůrců ze strany, na jejichž místa dosazoval na klíčové
rozhodovací posty ve stranickém a státním aparátě svoje věrné, kteří mu byli osobně zavázáni.
Ve Stalinově počínání se jako v kapce vody předjímavým způsobem, coby dopředná
systémová vazba zračil a zrcadlil proces utváření třídy řídícího aparátu reálně existujícího
socialismu pomocí a cestou zprofesionalizování (neboli monopolního přisvojování) vlastnické
- a potažmo i mocenské - funkce, kterou by měli reálně vykonávat příslušníci dělnické třídy i
ostatních vrstev pracujících. Současně se zde projevovalo "čertovo kopýtko" Leninova
modelu revoluční dělnické strany, jenž koncipoval na počátku dvacátého století ruskou
sociální demokracii jako stranu nového historického typu, jejíž úzké vedoucí a organizační
jádro tvořili lidé, kteří se cele věnovali práci pro stranu, vzhledem k okolnostem, že v lůně
carského policejně byrokratického režimu mohla revoluční dělnická strana působit jedině
v hluboké ilegalitě. Lidé, kteří museli nepřísněji dodržovat zásady utajení i pravidla
konspirace a učili se být existenčně závislí na straně, se v první řadě stávali objektem stíhání a
pronásledování ze strany carské politické policie, a tudíž mohla takto vyprojektovaná strana
plnit funkci samosprávné politické organizace revolucionářů z povolání, jež byla imunní vůči
všem snahám reakčních vládnoucích společenských tříd zkorumpovat funkcionáře revolučně
demokratického politického hnutí, v níž vládla opravdová komunistická rovnost mezi členy
vedení, pracovníky výkonného aparátu a "obyčejnými" členy strany, ve které nemohla
vzniknout žádná oligarchická mocenská skupina, jež by byla "rovnější než ostatní" a
nemusela se podřizovat usnesením stranických orgánů a organizačnímu řádu strany.
Samosprávná politická organizace revolucionářů z povolání byla v době, kdy v hluboké
ilegalitě rozvíjela svou revolučně demokratickou politickou činnost v útrobách despotického,
policejně byrokratické státu, naprosto imunní vůči působení údajně "železného" či
"dřevěného" zákona o "nevyhnutelné oligarchizaci politických stran", neboť jediné
"privilegium", jímž obludné a nestvůrné carské samoděržaví, jež bylo na přelomu
devatenáctého a dvacátého století skvrnou na politické mapě světa, "vyznamenávalo" lidi,
kteří náleželi k nejužšímu okruhu jádra marxistické revoluční strany - a měli by tak dle teorie
zmíněného zákona náležet ke stranickým "oligarchickým vládcům", kteří si monopolně
přivlastňují vlastnické mocenské rozhodování ve straně -, spočívalo v tom, že je jako první
očekávala sibiřská katorga (neboli vyhnanství a nucené práce na Sibiři), že se před nimi jako
prvními otevíraly brány carských kriminálů, nebo jim dokonce v krajním případě byla jedinou
odměnou za pracovní výkony profesionálních revolucionářů cesta na popraviště, kde mohli
očekávat kulku od popravčí čety nebo katovu oprátku a šibenici. Zároveň dlužno zdůraznit, že
v Leninově době byla bolševická strana, jež musela v podmínkách feudálního politického
systému a carského samoděržaví pracovat po velkou většinu doby v hluboké ilegalitě, vzorem
názorové svobody a vnitrostranické demokracie (takže by si například i Haló noviny mohly
vzít z Leninových bolševiků příklad v tom, že je třeba otevřeně diskutovat o palčivých
otázkách vnitrostranického života).
Je ovšem otázka, zda si Lenin uvědomoval, že díky jeho modelu revoluční politické strany
představují - zpočátku zajisté čistě formálně, pouze jako vnější forma bez konkrétního
sociálně politického a sociálně ekonomického obsahu - profesionální revolucionáři coby
zvláštní profesně zaměstnanecká skupina zveličenou mocenskou funkci, zveličenou proto, že
jejich finanční příjmy i celkové hmotné zajištění - a především objektivní společenská
vlastnická role a funkce! - budou záviset na perspektivách mocenské úlohy, kterou bude
v budoucnu hrát revoluční dělnická strana v politickém systému a životě ruské společnosti a
ona zveličená mocenská role bude spočívat v tom, že coby mocenská rozhodovací špička
sovětského státu budou nahrazovat fungování tržního ekonomického mechanismu při
určování toho, jaké množství živé a zvěcnělé práce obsažené ve výrobcích je společensky
nutné a užitečné a bude jako takové i uznáváno. Znovu opakuji: tato zveličená privilegovaná
mocenská politická funkce se zrodila jako čistě abstraktní, formální možnost, jakmile ale
jednou vznikla, nesla v sobě "zakódovanou" a "zaprogramovanou" logiku přeměny možnosti
ve skutečnost, logiku, která začala prakticky fungovat v období po vítězství proletářské
socialistické revoluce, kdy bolševická strana získala vedoucí úlohu čili monopol na politickou
moc v sovětském státě a profesionální revolucionáři se stali politicko-ideologickým jádrem
formující se vládnoucí třídy řídícího aparátu neboli třídy vlastnicky velmi nesuverénních
správců společenského bohatství - kteří si, jak jsme již několikrát uvedli, zajisté s těmi
nejušlechtilejšími úmysly, zprofesionalizovali i funkce vlastnického řízení a rozhodování,
které měly reálně prakticky náležet všem pracujícím - s pro ní typickou každodenní sociálně
ekonomickou praktickou aktivitou, která neustále kolísala mezi celospolečenskou a zveličeně
lokální vlastnickou funkcí, neboť jí přetrvávající klasická výrobně technická a sociálně
ekonomická dělba práce dávala možnost manévrovat mezi celospolečenským a lokálním
vlastnickým zájmem, čímž se názorně ukázalo, že v sovětském modelu socialismu nemá živá
konkrétní práce jednotlivců či podnikových pracovních kolektivů přímo a bezprostředně
společenský charakter. Takže si můžeme opět připomenout, že když kupříkladu pracovníci
nějakého řídícího štábu dokázali v rovině výrobně technické dělby práce úspěšně koordinovat
a kooperovat práci podřízených útvarů, nestávala se tato koordinační a kooperační činnost
přímo a bezprostředně nositelem společenské vlastnické funkce, neupevňovala automaticky
společenské přivlastňování, jelikož reálně socialistickým výrobním vztahům scházela
vlastnická struktura, v níž by vlastnická funkce pracovníků řídícího aparátu byla dílčí a
podřízenou součástí celospolečensky dominující vlastnické subjektivity socialistické dělnické
třídy.
Leninovy poslední články, v nichž načrtl plán naplňování reálným obsahem vlastnické
subjektivity socialistické dělnické třídy spolu se sociálně ekonomickými vrstvami dalších
pracujících formou rozvoje družstevnictví a reorganizace dělnicko-rolnické inspekce, svědčí
možná o tom, že si Lenin počal uvědomovat, že jeho názor spojující nebezpečí, které může
hrozit dalšímu vývoji socialismu, především s osobními vlastnostmi a charakterovými
nedostatky Stalina či Trockého - "maličkosti, jež by mohly nabýt rozhodujícího významu" -
je velice plytký a povrchní a že ono nebezpečí má příčiny a kořeny rozhodně hlubší, je však
příznačné, že se Leninovi návrh na odvolání Stalina z funkce generálního tajemníka
bolševické strany nepodařilo prosadit, k čemuž došlo i proto, že sekretářka, která zapsala
Leninovo doporučení odvolat Stalina, odevzdala, jak se alespoň zdá, jakožto disciplinovaná
členka strany jednu z kopií zápisu právě generálnímu tajemníkovi, a tak se Stalin Leninovy
závěti zmocnil. Muž, jenž dokázal prosadit svou politickou vůli proti většině členů vedení
bolševické strany v září a říjnu roku 1917 i o rok později v období brestlitevského míru, jenž
svrhl carský i buržoazní režim a vyhnal z Ruska feudální velkostatkáře i velkoburžoazní
finanční magnáty a velkoprůmyslníky, tak tedy tento muž utrpěl naprostou porážku ve
střetnutí se třídou řídícího aparátu, i když tato třída existovala pouze ve stavu zrodu a její
mocenskou - a potenciálně i vlastnickou - subjektivitu zosobňoval jediný člověk. To byla
osobní lidská i politická tragédie Leninova, která byla zároveň tragédií sovětské komunistické
strany i celého mezinárodního revolučního socialistického hnutí. Tragédie, jejíž umělecké
zobrazení by vyžadovalo dramatický talent formátu Williama Shakespeara a kterou by si
ovšem nestačilo esteticky osvojit romanopisecké nadání Milana Kundery či filmařské umění
Miloše Formana; tento úkol by pochopitelně nezvládly ani estetické kategoriální nástroje
cimrmanovského humoru.
Neúspěch Leninových politických návrhů a doporučení v jeho posledních statích má
přitom současně podobu groteskní frašky. Již jsme pověděli, jaký byl osud jeho doporučení
odvolat Stalina z funkce generálního tajemníka. Osud Leninova plánu na reorganizaci
dělnicko-rolnické inspekce je také velice příznačný: poté, co Stalin jakožto "disciplinovaný
úředník bolševické strany" a "voják revoluce", "první mezi profesionálními revolucionáři"
zůstal ve funkci generálního tajemníka (Stalin nabídl ústřednímu výboru svou rezignaci,
kterou však ústřední výbor na doporučení politického byra nepřijal, k čemuž, jak se mi
alespoň zdá, velmi napomohla skutečnost, že Stalin ve svém projevu hojně citoval z velmi
nelichotivých charakteristik, jimiž Lenin počastoval ve své závěti jednotlivé členy nejužšího
vedení bolševické strany), vřele doporučoval po Leninově smrti - když začal velice usilovně
vytvářet kult Leninovy osoby, přeměňovat Lenina v neživotnou modlu, ikonu, kanonizovat
jeho názory - ústřednímu výboru, aby Leninův návrh na přeměnu dělnicko-rolnické inspekce
jednoznačně schválil. Coby generální tajemník zůstal nejvyšším kontrolorem bdícím
především nad kádrovou politikou bolševické strany a každý si může zajisté domyslet, jak asi
Stalin dělnicko-rolnickou inspekci zreorganizoval a jak reálnou šanci měli členové
reformované dělnicko-rolnické inspekce "utvářet semknutou skupinu, jíž žádná autorita,
třebas generální tajemník, nebude moci bránit žádat vysvětlení, kontrolovat dokumenty a
vůbec se o všem náležitě informovat" (jak to, znovu opakujeme, požadoval původní Leninův
návrh!), kupříkladu ke kontrole činnosti tohoto "člověka veskrze zvláštního ražení".
A můžeme si položit jednoduchou otázku: proč se tak stalo? V mysli ihned vytane
odpověď: Lenin byl v době, kdy psal svou závěť, těžce, nevyléčitelně nemocen. V březnu
roku 1923 postihl Lenina další záchvat, který jej nadobro vyřadil z politického života, a tudíž
mu osud nedopřál dostatek času, aby mohl své návrhy a záměry uvést ve skutek. Takové
vysvětlení je sice na první pohled logické, zdá se mi však, že je příliš povrchní a dovolím si
proto formulovat hypotézu, že i kdyby Leninovi dopřál osud ještě pět či deset let politicky
aktivního života dopadl by jeho politický konflikt se Stalinem (neboli se vznikající třídou
řídícího aparátu) stejně, ba možná dokonce pro Lenina ještě tragičtěji; je možné, že osud byl
k Leninovi - Lenin zemřel, jak je známo, tři čtvrtě roku poté, co mu jeho choroba s konečnou
platností znemožnila jakoukoli politickou aktivitu, v lednu roku 1924 - vlastně ještě docela
milosrdný.
Ve střetu mezi Leninem a Stalinem totiž nešlo o čistě osobní spory kvůli tomu, že Stalin
urazil Leninovu manželku, ani pouze o názorové rozdíly na řešení národnostní problematiky
na obrovském území, na němž se po říjnové revoluci ustavila sovětská státní moc a kde žili
lidé desítek národů a národností, Leninova tragédie je, jak jsme se již zmínili, vskutku tragédií
celého mezinárodního revolučního dělnického a komunistického hnutí, jež - nemůžeme si
pomoci - připomíná tragický osud Sókratův, o němž nám Hegel praví, že "je tragický ve
skutečném, ne pouze v povrchním smyslu toho slova, podle něhož se za tragickou považuje
především smrt, která potká šlechetného člověka. Povrchně se o Sókratovi říká, že jeho osud
byl tragický, protože Sókrates prý byl nevinně odsouzen. Ale trpět bez viny - to je jen
smutné, nikoli tragické, protože v takovém neštěstí není žádný rozumný smysl. V neštěstí je
rozumný smysl pouze v tom případě, došlo-li k němu z vůle samotného subjektu, a usilování
tohoto subjektu musí být bezměrně oprávněné a mravní a rovněž musí být mravní i moc, vůči
níž tento subjekt vystupuje. Má-li jít o tragédii, nesmí jít o pouhou moc přírodní síly, či o moc
nějaké tyranské vůle. Jen v onom prvním případě je člověk sám vinen svým neštěstím,
zatímco přirozená smrt je pouhým absolutním právem, jež vykonává příroda vůči člověku.
V případě skutečné tragédie musí tedy stát na obou stranách mravní síly, jež se dostaly do
konfliktu. A takový byl Sókratův osud. Jeho osud není přitom pouze osobním, individuálním
romantickým osudem; je to všeobecně společenský tragický osud, je to tragédie Atén,
tragédie celého Řecka, jež se v podobě Sókratova osudu projevuje. Dvě protikladná práva
vystupují proti sobě a jedno se rozbije na druhém. A obě dvě práva stejně tak zanikají, jako
jsou vůči sobě ospravedlněna - ne že by jen jedno bylo právem a druhé bezprávím."
61
V sovětském Rusku se krátce po říjnové revoluci rozpoutala občanská válka, během níž
odešlo mnoho příslušníků klasického industriálního proletariátu z velkých průmyslových
závodů, jenž byl třídně sociální základnou politiky bolševické strany, do rudé armády a velká
část z nich na polích občanské války padla. Mnoho dalších tradičních průmyslových dělníků
vstoupilo v těchto letech do stranického, státního, hospodářského, bezpečnostního atd., atp.
řídícího aparátu, jak to vyžadovalo uchování a upevnění sotva zrozené státní politické moci
dělníků a rolníků. Občanská válka způsobila hospodářský rozvrat a katastrofický pokles
průmyslové výroby, takže se stalo, že ve státě diktatury proletariátu se obrazně řečeno veškerý
proletariát téměř "rozplynul" a zemi zalila vlna maloburžoazního živlu, což ohrožovalo
politickou stabilitu sovětské moci a vládu komunistické strany mnohem víc než vzájemná
osobní rivalita mezi Stalinem a Trockým v nejužším vedení strany, v níž se vlastně
v mocensko-politické a ideologické nadstavbě sovětské společnosti zračilo rozdrobení a
rozkouskování společenského přivlastňování, které přinášely výrobní vztahy socialismu
sovětského typu - z čehož vyplývá mimo jiné, že v takových sociálně ekonomických
podmínkách zůstával Leninův plán na rozvíjení zdola i shora subjektivity dělnické třídy
sovětské republiky v oblasti kontrolní funkce vlastnického řízení a rozhodování spíše sociálně
utopickou pojmovou konstrukcí.
Před Sovětským svazem vyvstala objektivní potřeba urychlené socialistické akumulace
peněžního kapitálu, aby bylo možné nejdříve obnovit průmyslovou výrobu na předválečné
úrovni a poté industrializovat zemi, vybudovat těžký a strojírenský průmysl, na čemž závisela
samozřejmě i obranyschopnost sovětského státu. A to velice rychlým tempem, vždyť rozvoj
moderního průmyslu - a obecně civilizační vývoj -, na nějž měla Anglie asi tak tři sta let,
Francie alespoň sto padesát let a Německo minimálně osmdesát roků, musela sovětská
republika zvládnout nejpozději za deset či patnáct let. Carské samoděržaví, které nalézalo
živnou půdu v hospodářské a politické moci feudálních velkostatkářů a černosotněnsky
tmářské pravoslavné církve, bylo tak idiotsky tupé a prohnilé, do té míry prolezlé korupcí a
byrokratismem, že ani na počátku dvacátého století nebylo schopno prosadit státní politiku,
kterou v první polovině století šestnáctého prováděl v Anglii král Jindřich toho jména osmý:
totiž uvolnění a odstranění sociálně ekonomických bariér bránících nastartování procesu
prvotní akumulace kapitálu. A pokud v lůně carského despotického režimu i - v období po
zrušení nevolnictví - vznikly zárodky kapitalistických výrobních vztahů a sociálně
ekonomických forem výroby, jednalo se o monopolní kapitalismus primitivního, barbarského,
asiatského typu v izolovaných průmyslových enklávách v některých velkých městech (které
ovšem mohly mít podobu velkých průmyslových závodů, v nichž se monopolní kapitál a
velkoburžoazní finanční oligarchie postaraly o to, že se v nich na jednom místě soustřeďovaly
velké masy tradičních průmyslových dělníků, což napomáhalo revolučnímu politickému
třídnímu boji proletariátu proti carskému a buržoaznímu režimu); ani zárodečné buňky třídy
ruské monopolní velkoburžoazie, ruských kapitalistických velkoprůmyslníků a finančních
magnátů, politicky a ideologicky srostlé s carským despotismem, které v útrobách
polofeudálních výrobních vztahů z této výrobně silové živné půdy vyrostly, nebyly schopny
rozvinout proces kapitalistické akumulace tak, aby industrializoval celou zemi a carské
policejně byrokratické impérium tak zůstávalo až do začátku první světové války civilizačně
zaostalým zemědělským státem s drtivou převahou rolnického obyvatelstva a se slabě
rozvinutým průmyslem, státem, v němž až říjnová proletářská socialistická revoluce musela
provést buržoazně demokratický převrat v zemědělství a na vesnici a definitivně zlikvidovat
feudální velkostatkářské a církevní soukromé vlastnictví půdy. A je samozřejmé, že v období
po říjnové revoluci a obratu politické strategie bolševické strany k nové hospodářské politice,
nebyli ani nepmani ve městech, v oblasti soukromokapitalistického průmyslu, obchodu a
služeb či kulaci v zemědělské výrobě a na vesnici schopni rozvinout akumulaci peněžního
kapitálu, čili přetavovat svoje finanční příjmy - vzniklé kupříkladu ze spekulace, šmelinářství
a lichvaření - do sociálně ekonomické formy peněžního kapitálu, jenž by mohl
industrializovat celou širou ruskou zemi a pozdvihnout ji na vyšší civilizační úroveň.
Za této konkrétně historické situace, kdy se nebylo možné spoléhat na brzké vítězství
socialistické revoluce v průmyslově nejvyspělejších hospodářských státech, jako jsou Spojené
státy, Anglie, Francie či Německo (ostatně není vůbec jasné, jak by v oné době mohl dejme
tomu německý proletariát, pokud by udržel státní politickou moc, v procesu akumulace
peněžního kapitálu a industrializace sovětské republice konkrétně - a hlavně rychle -
pomoci), existoval v "útrobách kolébky", v níž se v důsledku ekonomického rozvratu
způsobeného občanskou válkou nalézala třídně sociální diferenciace sovětského systému,
pouze jeden třídně sociální subjekt, který byl schopen vlastně úplně znova vykovat souběžně
s rozvojem masové strojové průmyslové výroby zároveň též masový růst klasické industriální
dělnické třídy, jež by se stávala rozhodující společenskou výrobní silou: a touto revoluční
dějinotvornou silou se mohla stát pouze třída, jejíž mocenské a ideologické jádro tvořili právě
ti profesionální revolucionáři, o nichž hovořil Leninův koncept marxistické revoluční strany
nového historického typu a u níž Stalin zosobňoval nejen pro ni typické zveličování její
lokální a částečné vlastnické role, ale též i svými charakterovými vlastnostmi a stylem
politického jednání způsob, jakým bylo možné třídu řídícího aparátu sjednocovat do
funkčního celku. V názorovém a politickém konfliktu mezi Leninem a Stalinem měl pravdu
jak Lenin, tak i Stalin, neboť třída řídícího aparátu byla v této době relativně pokroková a
revoluční a v první vývojové etapě epochy soupeření dvou protikladných světových systémů,
reálného socialismu s reálným kapitalismem, byla dokonce předvojem pokrokových sil
epochy, její třídní egoismus byl nositelem dějinotvorné revoluční racionality, a proto byl i
morální, neboť sloužil boji proti kapitalistickému vykořisťování a společenskému pokroku.
V případě střetu mezi Leninem a Stalinem, v němž se vlastně odrážel neantagonistický rozpor
mezi dělnickou třídou a třídou řídícího aparátu, neantagonistický z toho důvodu, že sovětský
řídící aparát se zrodil (alespoň ve své základní stranické, politické a ideologické struktuře)
z proletariátu a širokých vrstev drobného a středního rolnictva, tak opravdu stály na obou
stranách pokrokovým celospolečenským vlastnickým a mocenským zájmem nesené,
univerzální mravní síly, jež se dostaly do konfliktu - a které se ovšem zajisté jen stěží mohly
řídit Kantovým všeobecně a bezpodmínečně platným mravním příkazem, jelikož Kantův
kategorický imperativ mravní je pojat do té míry formálně a formulován tak abstraktně
všeobecně, netřídně a nadtřídně že, řečeno spolu s jednou Engelsových prací, by jakožto
ideový výraz všelidských mravních hodnot měl náležet každé době a hodit se do každé
společnosti, a proto se nehodí do žádné doby a nelze jej aplikovat na žádný společenský
organismus -, a vystoupila tu proti sobě dvě protikladná práva, která se na sobě vzájemně
rozbila, přičemž obě dvě práva zanikla stejně tak, jak byla vůči sobě ospravedlněna. 62
Můžeme si položit další jednoduchou otázku: proč si formující se třída reálně
socialistického řídícího aparátu "zvolila" za svého nejvyššího představitele a zosobnění
svérázného ražení svojí vlastnické subjektivity právě Stalina, když víme, že mezi
nejznámějšími představiteli z vedení bolševické strany Stalin rozhodně nepatřil k lidem
nejnadanějším: co do talentu k filosofickému myšlení se rozhodně nemohl měřit s Leninem,
Trockij jej výrazně převyšoval jako brilantní a oslnivý řečník, Bucharin znal mnohem lépe
ekonomickou teorii, a tak bychom mohli pokračovat dále. Kniha amerického pokrokového
novináře Johna Reeda kromě toho ukazuje - skromně se domnívám, že Reedova reportáž o
vrcholných okamžicích říjnové revoluce je rozhodně důvěryhodnějším zdrojem faktických
informací než stručný výklad dějin VKS (b) -, že Stalin hrál ve vedení a organizaci revolučně
demokratického státního převratu v říjnu roku 1917 v podstatě bezvýznamnou roli (a ne-li
zcela bezvýznamnou, jelikož tak tomu zajisté také nebylo, ale rozhodně ne tak významnou a
rozhodující, jak to líčí krátký nástin dějin bolševické strany), neboť Reed se ve své strhující
reportáži o deseti dnech, které v říjnu roku 1917 otřásly imperialistickým světem, zmiňuje o
Stalinovi pouze na jediném místě, kde se Stalin uvádí mezi členy první sovětské vlády coby
komisař pro národnostní záležitosti. 63 Z Reedovy knihy může čtenář dokonce nabýt dojmu, že
Lev Davidovič Trockij hrál v organizaci vítězné ruské proletářské revoluce jako předseda
petrohradského sovětu úlohu srovnatelnou s rolí Leninovou. 64
Právě proto, že nebyl žádný intelektuál a vzdělanec, že svými intelektuálními ani dalšími
osobnostními kvalitami nepřevyšoval běžný průměr, se Stalin mohl jevit "prostému ruskému
člověku" jako nejsympatičtější a lidu nejbližší politický činitel z vedení bolševické strany,
jako opravdový "přítel pracujícího lidu". Politické nadání ostatně Stalin osvědčil, když
v mocenském zápase mezi členy nejužšího vedení strany, jenž se rozhořel záhy po Leninově
smrti, dokázal velmi pružně takticky manévrovat a kombinovat: nejdříve se spojil
s Kameněvem a Zinovjevem a velmi brzy se mu podařilo odvolat Trockého z velení armády a
postupně jej vytlačit z politického byra, ústředního výboru a nakonec i ze strany; posléze
vytvořil koaliční politický blok se skupinou kolem Nikolaje Bucharina a s využitím
vzájemných rozporů mezi Kameněvem a Zinovjevem dokázal i tyto bolševické politické
činitele odstavit od mocenských rozhodovacích pák ve straně, dosáhl jejich odvolání
z ústředního výboru i vyloučení ze strany. Když nakonec dokázali Trockij, Kameněv a
Zinovjev překonat vzájemnou osobní nepřízeň a spojili se i s Bucharinem v opozici proti
Stalinovi, bylo pro ně už pozdě, bojovali už za ztracenou věc. Opozičníci proti Stalinovi sice
dovedli upravovat své projevy do perel bojovných filipik, zcela však přehlédli, že se zatím
změnila strana a s ní i instituce a nejvyšší orgány sovětského státu. Organizační práce
Stalinova a jeho nejbližších spolupracovníků rozsetých do nejrůznějších organizačních a
kádrových komisí a výborů začala přinášet hojné ovoce, a tak již čtrnáctý sjezd bolševické
strany v prosinci roku 1925 mohl delegátům v organizační zprávě oznámit, že přibližně 80 -
90 % všech míst v hospodářské i politické správě obsazují komunisté - tyto nové politické
kádry vybírali ovšem Stalinovi lidé. Na konci dvacátých let zůstal coby poslední, veřejně
vystupující odpůrce Stalina ve vedení strany pouze Bucharin, který se postavil proti násilné
kolektivizaci venkova. Šlo již však víceméně spíše o gesto, neboť v té době již proti Stalinovi
neměl nikdo šanci.
Tehdy už opravdu nehrozilo, že by vzájemné vztahy mezi Trockým a Stalinem vytvářely
nebezpečí rozkolu ve vedení bolševické strany, jelikož Trockij se již v té době nalézal
v emigraci, kam byl donucen odejít roku 1929. A funkcionáři a aktivisté bolševické strany,
kteří rozšířili počet členů jejího ústředního výboru, jak si to přál svého času Lenin, plně
podporovali politickou strategii Stalinovy mocenské vlivové skupiny, která zcela ovládla
vedení strany. Trockij poté, co utrpěl porážku v politickém zápase se Stalinem, vydával
brožury, v nichž upozorňoval na byrokratismus v práci stranického aparátu a nebezpečí
omezování vnitrostranické demokracie a politického odcizení mezi stranickými masami a
vedením bolševické strany, které z toho plyne. Ideový a politický vůdce "levicové opozice"
v bolševické straně vyčítal v té době Stalinovi, že když ovládl ve funkci generálního
tajemníka strany kádrovou politiku bolševické strany, vtahoval do řad stranického aparátu
nepmany, kulaky, bývalé státní úředníky carského režimu, důstojníky carské armády,
manažery kapitalistických soukromých podniků atd., atp. 65 Vážený soudruh Lev Davidovič
si, jak se zdá, neuvědomoval, že touto kádrovou strategií Stalin - ať již měl k tomu jakékoli
osobní sobecké motivy - realizoval objektivní zákonitost thermidorizace socialistické
revoluce, jíž se rozšiřuje třídně sociální základna úspěšného revolučně demokratického
procesu. Stalin byl svými osobními charakterovými vlastnostmi opravdu možná (pokud
nechceme upadat do glorifikace Stalinovy osoby) velmi hrubý, tvrdý, bezohledný a snad
dokonce i zlý, chorobně podezřívavý a mstivý Gruzínec, jenž ale, ať si to subjektivně
uvědomoval či nikoli, klestil svou politickou aktivitou cestu utváření třídy řídícího aparátu
sovětského modelu socialismu v době, kdy, jak to dlužno znovu a znovu opakovat, byla tato
třída třídou relativně pokrokovou a revoluční, kdy byla předvojem pokrokových a revolučních
sil epochy. Znovu si také připomeňme, že třídu řídícího aparátu sjednocovala ve vlastnickém
ustrojení výrobních vztahů reálného socialismu do jednoho funkčního celku především
diktátorská řídící a organizátorská role vedoucího činitele komunistické strany a sovětského
státu a tak jako Stalin formoval třídu řídícího aparátu, tak i vznikající třída vlastnicky málo
suverénních správců společenského bohatství utvářela tohoto nositele zveličování jedné dílčí
a lokální mocenské (potažmo sociálně ekonomické) funkce, čímž, jak znovu opakujeme,
uvnitř třídy řídícího aparátu vznikal rozpor "vůdce" - "aparát", jenž pak v poměru k dělnické
třídě a dalším skupinám a vrstvám pracujících nabýval podobu trojúhelníku rozporů: "vůdce"
- "nomenklaturní řídící aparát" - "pracující lid", jehož vzájemné rozpory mohly nabýt
antagonistickou povahu.
Stalinovu osobnost je třeba zkoumat bez glorifikace či démonizace. Myslím si, že tyto
rozbory musí vycházet z jednoho faktu, který se mi zdá být nepopiratelný: Stalin jako politik i
filosof, státník i teoretik je bytostně spjat s utvářením třídy reálně socialistického řídícího
aparátu, se vzestupnou fází jejího vývoje, kdy hrála relativně pokrokovou společenskou úlohu
při urychlování procesu socialistické prvotní akumulace peněžního kapitálu, což Sovětskému
svazu umožnilo, aby tempy, jež nemají v dějinách obdoby, uskutečnil industrializaci, zvítězil
ve druhé světové válce a stal se světovou velmocí prvního řádu. Odtud může právě vzniknout
tendence ke glorifikaci či démonizaci Stalinovy osobnosti, která charakterizuje mytologický
(či nábožensko-mytologický) světový názor (mytologickou nebo nábožensko-mytologickou
duchovně praktickou tvorbu, duchovně praktické osvojení světa), v jehož hranicích zůstává
například i román Alexandra Solženicyna "Souostroví Gulag", neboť ideologické zaměření a
vyznění tohoto "literárního veledíla", které je svým sociálně politickým obsahem
nenávistným antisovětským pamfletem, zahrnuje - kromě zuřivého, paranoidního
antikomunismu, jenž pokládá komunistické ideové a politické přesvědčení za "satanistickou
ideologii", (a stejně tak paranoidní černosotněnské ideologie hlásající "lásku k půdě, ruské
zemi, ruskému národu a jeho světodějnému, spasitelskému poslání i víru v božský původ
moci dobrotivého cara-tatíčka") - i démonizaci Stalinovy osobnosti. A je známo, že
démonizace je kultem osobnosti obráceným naruby.
Současně ale, i když se snažíme neupadnout do démonizace Stalinových charakterových
osobních vlastností a především jeho politického jednání, musíme mít neustále na zřeteli i
další skutečnost, která se mi zdá být také nepopiratelná a objektivně pravdivá: Stalin nese
osobní morální a politickou odpovědnost za divadelní politické procesy inscenované na
základě vykonstruovaných obvinění, jejichž obětí se stala velká část "leninské gardy"
politických vůdců bolševické strany, na jeho rukou lpí krev lidí jako Trockij, Kameněv,
Zinovjev, Bucharin, Rykov, Tomskij atd., atp., kteří se spolu s Leninem podíleli na organizaci
a řízení říjnové revoluce a hráli v jejím průběhu, jak jsme se již zmiňovali, úlohu minimálně
stejně tak významnou, jako byla role Stalinova. Tyto justiční vraždy - Trockij sice nebyl
odsouzen k smrti v zinscenovaném divadelním politickém procesu, ale byl zavražděn agenty
sovětské rozvědky na podkladě Stalinova příkazu - pošpinily a poskvrnily čistou rudou vlajku
(to "avantgardní lidské znamení", jak psal v jedné ze svých básní Stanislav Kostka Neumann)
mezinárodního revolučního dělnického a komunistického hnutí i ideály a hodnotové
programové orientace socialismu na desítky let a možná i na celá staletí. Můžeme-li
stalinismus vymezit filosoficky tak, že ve stalinismu dochází k vývoji socialismu od vědecké
teorie k mýtu, mytologii, což lze, jak se domnívám, doložit na základě zkoumání Stalinova
pojetí materialistické dialektiky66
- pojem "stalinismus" je tedy vědecky ne zcela přesný,
neboť se do něj vlastně svérázným způsobem promítá kult Stalinovy osobnosti, přesnější je
slovní formulace "sociálně mytologická ideologie třídy řídícího aparátu reálného socialismu"
-, pak zároveň platí, že politicky začíná stalinismus tam a tehdy, když formy a metody
politického třídního boje, které jsou ospravedlnitelné vůči skutečným třídním nepřátelům, se
přenášejí do vzájemných vztahů mezi různými ideovými a politickými proudy revolučního
socialistického hnutí, takže se kupříkladu hledá třídní nepřítel uvnitř a mezi členy nejvyššího
vedení komunistické strany a lidé, kteří se sice hlásí k marxistické teorii socialistické revoluce
a ideálu komunistické beztřídní společnosti, avšak současně nesouhlasí s ideologií a politikou
vládnoucí stalinistické kliky, jsou pokládáni za "agenty třídního nepřítele a mezinárodního
imperialismu".
K uvedeným jménům bychom museli připočítat jména desítek a možná i stovek tisíců
marxistických revolucionářů, bolševiků, komsomolců atd., atp., kteří se stali obětí
stalinistických represálií. Kdesi jsem četl, že Stalin nechal zavraždit více marxistů a
komunistů než carský režim, což se mi zdá jako docela výstižný bonmot. A je hanebné, že
někteří členové (a možná i aktivisté či funkcionáři) KSČM se dosud snaží všelijak
ospravedlňovat a zdůvodňovat - v této souvislosti se uvádí diverzní akce CIA "splinter
factor" ("faktor rozštěpení")67
- například známý politický proces s "protistátním
spikleneckým centrem v čele s Rudolfem Slánským", ačkoli je naprosto jasné, že Slánský ani
nikdo další z obviněných se prostě nedopustili oněch zločinů, které jim byly kladeny za vinu,
že veškerá obvinění v tomto procesu byla vykonstruovaná, falešná a lživá a jeho výsledkem
byla justiční vražda, jejíž ospravedlňování by mělo být hodnoceno stejným způsobem jako
hlásání tak zvané "osvětimské lži". Lidé, kteří schvalují justiční zločiny z období padesátých
let - zde je ovšem zapotřebí rozlišovat kupříkladu mezi procesem se Slánským a procesem
s doktorkou Miladou Horákovou: obvinění proti doktorce Horákové nebylo vykonstruované!
-, by neměli mít v řadách Komunistické strany Čechů, Moravanů a Slezanů místo.
Z řečeného vyplývá závěr, že vzestupné stádium relativně pokrokové sociálně ekonomické
a politické úlohy třídy reálně socialistického řídícího aparátu končí vskutku přibližně v době,
kdy umírá Stalin, neboť v tomto období je Sovětský svaz již vyspělým, průmyslově
zemědělským státem, jenž je svou, o vlastnictví jaderných zbraní se opírající vojenskou silou,
politickým vlivem a prestiží, kterou získal poté, co třída řídícího aparátu uhájila základní
hodnoty a vymoženosti socialistického společenského zřízení ve střetnutí s německým
fašismem za druhé světové války, zároveň světovou supervelmocí. V této konkrétně
historické situaci, kdy se tradiční, s masovou strojovou průmyslovou velkovýrobou spjatá
dělnická třída stala základní výrobní silou sovětské společnosti a její živá konkrétní práce se
stala prací produkující rozhodující část společenského bohatství, vzniká objektivní potřeba a
nutnost "překovat" vlastnickou strukturu výrobních vztahů reálně existujícího socialismu tak,
aby se sociálně ekonomickým a mocensko-politickým svorníkem socialistického systému
stalo reálné podřízení dílčí a částečné vlastnické praktické aktivity pracovníků řídícího
aparátu společensky prvotní, základní, dominující, určující a integrující vlastnické subjektivitě
dělnické třídy, zapojování mas pracujících do struktur vlastnického řízení, které se klade jako
sociálně ekonomický obsah rozvíjení socialistické společenské samosprávy. Nové stranické a
státní vedení v čele s Nikitou Sergejevičem Chruščovem, které se dostalo k moci po dvacátém
sjezdu KSSS, však systémové nedostatky sovětského typu socialismu zredukovalo na "kult
Stalinovy osobnosti" a vůbec nemělo v úmyslu učinit celotřídní, nejúplněji společenskou
vlastnickou subjektivitu dělnické třídy reálnou vedoucí silou při rozvíjení a zdokonalování
socialistických vlastnických vztahů a konečně tak naplnit praktickým sociálně ekonomickým i
politickým životem Leninův plán "združstevňování sovětské společnosti" (v jehož rámci bylo
možné například podporovat vytváření mondragonských družstevních podniků) a projekt
přestavby systému celospolečenské kontroly, aby bylo možné vystavět konstrukci
samosprávné vize socialismu zdola i shora a samosprávná vlastnická subjektivita dospěla až
k utváření nadnárodních a nadstátních samosprávných vlastnických a podnikatelských celků.
A tak došlo k největšímu paradoxu historického vývoje stalinského modelu socialismu
spočívajícímu v tom, že právě po dvacátém sjezdu, v období, kdy sovětský socialismus počal
napravovat nejhorší "stalinské deformace socialistické zákonnosti" - což dokládá obrovskou
mravní sílu ideálů revolučního socialistického hnutí a socialistického společenského
uspořádání! - a začal se vracet k "normám a principům socialistické demokracie", nevedlo
"obnovování leninských norem v činnosti komunistické strany a socialistického státu,
leninských zásad kolektivnosti stranického a státního vedení" ke zdokonalování provázanosti
a lepšímu slaďování lokálních, dílčích a částečných vlastnických rolí jednotlivých řídících
štábů, ale naopak se zvětšil a umocnil sociálně historický časoprostor pro jejich manévrování
a kolísání mezi lokální a celospolečenskou vlastnickou funkcí, lokálním a společenským
vlastnickým zájmem.
Umocňování zájmové dvojakosti a zveličování lokální vlastnické subjektivity pracovníků
řídícího aparátu, které se na přelomu padesátých a šedesátých let stalo výrobně vztahovou
formou brzdící a blokující přechod reálně socialistického způsobu výroby od extenzivního
k intenzivnímu typu hospodářského růstu, čímž se relativně pokroková dějinotvorná role třídy
řídícího aparátu začala s konečnou platností pohybovat po sestupné vývojové dráze,
napomohl i fakt, že sovětská dělnická třída byla v procesu krajně urychlené industrializace
země zbavena možnosti účastnit se aktivit, které by jí umožnily profilovat se jako třída a
vypěstovat si potřebné třídní uvědomění, její duchovně praktická aktivita se pohybovala
výhradně v rovině každodenního profesně zaměstnaneckého vědomí, tedy vědomí, které
především odráželo její roztříštěnost do dílčích zaměstnaneckých kolektivů ovládaných
privilegovanými aktivitami řídícího aparátu. Ve vědomí dělníků se utvořila syntéza tohoto
profesně zaměstnaneckého vědomí a dvojaké, teoretickými a metodologickými přístupy
autentického marxismu pouze částečně ovlivněné sociálně mytologické ideologie třídy
řídícího aparátu, zakrývající především reálnou třídně sociální strukturaci reálného
socialismu. Souběžně s tím, jak se zájmově dvojaká třída vlastnicky velmi nesuverénních
správců společenského bohatství postupně rozpadala a rozkládala, jak degenerovaly funkce
komunistické strany i dalších politických institucí sovětského vývojového modelu socialismu,
stále více degenerovalo i profesně zaměstnanecké vědomí dělníků a nasycovalo se
ideologickým komplexem složeným z prvků skupinových ideologií privilegovaných vrstev
reálného socialismu a západní buržoazní ideologie. 68
Leninův model utváření třídního
uvědomění dělnické třídy vysvětloval, že soustava ekonomických vztahů kapitalistického
výrobního způsobu dává příslušníkům klasického industriálního proletariátu coby vlastníkům
pracovní síly jedinou možnou vlastnickou roli spočívající ve vytváření co nejvýhodnějších
podmínek prodeje tohoto svého vlastnictví a zboží na trhu práce cestou tradeunionistického
hospodářského a politického boje, a tudíž třídní (neboli revoluční socialistické) uvědomění se
může u tradičních průmyslových dělníků formovat jedině formou rozvíjení revolučně kritické
sociálně politické praxe, díky níž si dělníci uvědomují svůj objektivní celotřídní zájem,
přeměňují se z třídy "o sobě" ve třídu "pro sebe", aby naplnili životem revoluční sociálně
historickou úlohu dělnické třídy, revoluční politické aktivity, do níž dělníci vstupují pod
vedením marxistické revoluční strany revolucionářů z povolání, kteří se po vítězství
proletářské revoluce přetvářejí ve třídu řídícího aparátu, jež ve vývojovém období socialismu
sovětského typu po Stalinově smrti nedokázala prosadit ani příklon k jugoslávskému
ekonomickému modelu; přeměna celotřídní, nejúplněji společenské vlastnické subjektivity
z formálně právní, ústavně deklarované podoby do formy skutečnosti se tak v Sovětském
svazu ve vývojové etapě po dvacátém sjezdu ocitla s konečnou platností ve slepé uličce.