Předražené české pivo?

28.07.2024

Nedávno proběhla v internetových mediích zpráva o dvojí kvalitě plzeňského piva a drahotě na domácím trhu. Z podnětů obsáhlé diskuse, kdy se také vyjádřil management plzeňského Prazdroje, je nejvíce charakterizující bídné české poměry, a kapitalismus, co jsem vybral z faktů níže. 

Jak management pivovarů, tak obchodní řetězce bezohledně okupující trh, předražují. 

Drze tvrdí, jak se jim zvedají náklady na zaměstnance, přitom pokud zdraží pivo o 2 – 3 % , a tu cenu promítnou do mzdy zaměstnanců, tak dostanou přidáno k základu o 15 % .

 Takhle se lidem z pivovarů opravdu mzdy nezvedají, přitom pivo se letos zdražilo o 7% v průměru.

 Jediné co je opravdu dražší, než před krizí je plyn. Ovšem ani tady už to není tak výrazné, a jako u všeho ostatního, jako je slad, chmel, kde jsou ceny víceméně stabilizované. Zahraniční vlastnící ze tří velkých pivovarských skupin, a jejich řídící aparát nás vykořisťují, protože jim to vláda u nás dovolí. 

 Tak jako zahraniční obchodní řetězce.

 Antimonopolní úřad v boji s vysokými cenami spíše připomíná bezzubého pudlíka, na druhou stranu právní legislativa v ČR je více na straně kapitalistů. 

 Lidé jsou pochopitelně naštvaní, ovšem dokud nebudou vytvářet aktivní voličský odpor volbou těch, co natvrdo začnou prosazovat lidové vlastnictví, mnoho se toho nezmění. 

O jakém řešení budeme mluvit? 

Vyvlastnit je nepůjde, na to nikdo ještě ve střednědobém horizontu nebude mít dostatečnou moc přestát útok nadnárodních monopolů, včetně jejich služebních struktur. 

U piva jsou reálné alternativy. 

Pokud současní vládní politici nestihnou prodat státní Budvar, právě proto, aby upevnili moc zahraničního kapitálu u nás, tak jako si vylepšili peněženky, je tu brutální investice ze strany státu do tohoto podniku. Koupit do státního Budvaru další regionální značky a zahájit masivní marketinkové kampaně na regionální patriotismus lidí. 

Obnovit řetězec státních hospod, v nové vlastnické formě stimulující zaměstnanecké spoluvlastnictví. Zákony vztahující se k družstevnímu vlastnictví je potřeba dopracovat na kvalitativně vyšší úroveň.

 Když v kapitalistické Kalifornii dokázali prosadit zákony pomáhající k rozvíjení samosprávného zaměstnaneckého vlastnictví, musí to jít také u nás.

 Prosadit družstevní a samosprávné vlastnictví, které bude výhodné pro spojení řetězců minipivovarů, a lidové kreativity výroby piva. A to vše podpořit nějakou chytrou platformou umožňující přímý nákup výrobků zákazníkem, aby se vynechal prostředník zneužívající své postavení, korporace supermarketů. 

ZLT